Klantenbinding is geen onbekende term binnen de marketing wereld, maar hoe kan je dit op online gebied toepassen? Hoe zorg jij ervoor dat jij uit alle online concurrentie de voorkeur hebt bij de doelgroep? Hiervoor dien je enkele stappen te volgen.

1. online vindbaarheid

Dit is eigenlijk een stap voorafgaand aan klantenbinding, maar te belangrijk om achterwegen te laten. Om klanten aan je merk te binden moeten zij jouw website eerst gevonden hebben. Dit kan je zelf uitvoeren of laten uitbesteden aan een SEO bureau.

2. vertrouwen

Voor een website is vertrouwen ontzettend belangrijk. Voor een webshop misschien nog wel meer. Heeft de website bezoeker dit gevoel niet bij jouw website, dan klikken ze net zo makkelijk op de volgende in de Google ranking.

Wat kan je doen om het vertrouwen van jouw doelgroep te winnen?

  • Testimonials van jouw klanten.
  • Logo’s van voorgaande klanten.
  • Toon jouw expertise door middel van nieuwsberichten/blogs.
  • Prijzen of andere keurmerken waaraan jij voldoet.
  • Een ‘over ons’ pagina of iets anders waarmee je mensen achter de website toont.
  • Grammaticaal correcte teksten.
  • Laat zien hoeveel shares, likes of interactie jij hebt via andere kanalen (social media etc.)

Een goed design en perfect werkende website spelen hierbij een grote rol. Je kunt natuurlijk je website zelf maken, maar je kunt dit ook uitbesteden en een website laten maken door een webdesign bureau.

3, over de streep trekken

Ook na het wekken van vertrouwen ben je er nog niet. hoe zorg je ervoor dat de bezoeker een klant wordt?

Denk goed na wat je precies van je bezoeker wilt. Hoe duidelijker jij dit hebt, hoe duidelijker je dit in de website kan verwerken. Dit resulteert er dan weer toe dat de bezoeker niet anders kan dat de actie uitvoeren die jij voor ogen hebt. Zorg dat zij binnen 3 kliks de gewenste actie kunnen uitvoeren.

Dit ondersteund met communicatief sterke teksten gaan de bezoeker overtuigen. Wees niet bang anders te zijn dat andere websites. Houdt het dichtbij de organisatie en laat jouw expertise duidelijk merken.

 

4, onderhouden van contact

Nu denk je misschien dat na deze 3 stappen je er bent, maar maak deze veelgemaakte fout niet!

Je hebt het helemaal voor elkaar gekregen om voor al deze stappen te slagen en uit de bezoeker een klant te halen. Onderhoud deze relatie! Zorg dat zij bij een volgende aankoop direct terug komen bij jou. Zoek iets dat bij jouw website past. Een aantal voorbeelden; spaaracties, speciale klanten aanbiedingen of contact opnemen.